Monday, June 13, 2016

Dugaan berpuasa

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum, sudah masuk hari ke 9 kita berpuasa, Sara dan Kina sudah mula belajar berpuasa dalam 4 hari berpuasa penuh selebihnya gagal. Tak mengapalah baru lagi, bukannya wajib pun dalam proses pembelajaran.

Cerita semalam, Kina mulanya masih mampu menahan lapar dan dahaga. Rupanya tak tertahan dugaan juga melihat adik makan selamba di depan televisyen. Kina makin lama makin mendekati saya yang  sedang menyuap Aisyah makan nasi.

          "Kina puasakan hari ni, Aisyah kecik lagi."  

" Eh Kina lupa lah. "balas Kina sambil tersengih-sengih menahan malu.

Aisyah macam biasalah, main-main waktu makan, tinggal seketul ayam goreng atas pinggan. Kina cepat-cepat mengambilnya. 

" Eh, Kina puasakan? "

" Kina nak bagi Aisyahla." balas Kina sambil tersengih-sengih macam kerang busuk. 

Kina cuba memberi pada Aisyah yang waktu itu sudah ada ayam di kedua-dua tangannya. Aisyah menggeleng tanda tak nak. Ayam masih di tangannya. Saya bangun untuk meletakkan pinggan di sinki dan mengemaskan lantai yang kotor. Kina menyorok di belakang sofa di tangannya ada ayam tadi. 

"Kina tak puasa ke?"  tanya saya masih menduga. 

Kina  tersengih  dengan ayam di tangan. Mungkin berfikir berkali-kali nak buka puasa atau tak. Apabila, ibu sibuk buat kerja cepat-cepat dia mengunyah ayam yang di tangannya. Ha..ha...tak tahan godaan Aisyah makan rupanya. Tak puasalah cik Kina semalam, Sara masih terselamat, sampailah kat rumah termakan honey star sambil tonton tv. Hai lah anak-anak, gelagat yang cuit hati. 

Hari ini, waktu pukul 9 pagi, sudah minta roti coklat. Kali ini, pujuk buka puasa dengan sphageti, barulah Kina kata ok. Aisyah tak boleh di pujuk lagi, katanya dia keding mana boleh berpuasa.