Tuesday, March 31, 2015

Tutorial memasang commentluv pada blogger

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...

Apa itu commentluv? Bukan bermaksud komen untuk cintan cintun tapi satu perisian yang memudahkan blogger untuk membuat backlink pada sesuatu blog. Secara automatik apabila kita memberi komen pada blog yang mempunyai widget commentluv ini akan memberi backlink padav entri baru kita.

 Ini akan memudahkan kawan blogger kita untuk membuat blogwalking pada blog kita. Kebiasannya, apabila saya membuat blogwalking, kebanyakkan blog sukar meninggalkan backlink. Yang paling tak seronok kalau saya letakkan link blog pada komen akan dianggap spam. Biasanya commentluv hanya ada pada woodpress, tapi hari ini jumpa pula caran install commentluv di blogger daripada bloggingden.

Tutorial memasukkan widget comment luv.

1. Mula-mula buka laman web http://intensedebate.com/ dan buka akaun melalui sign up.






Mahu bekerja dari rumah dan perlukan sokongan, bergabung dengan kami di Akademi Bekerja dari rumah



2. Isi borang , dan hantar kemudian klik pada link pengaktifan daripada akaun email. Pastikan tanda pada pilihan  “I want to install inteseDebate on my blog or website". 



 3. Sekarang login ke dalam akaun " IntenseDebate" account, kemudian pergi ke Sites > Add BlogSite.



4. Masukkan  URL blogspot blog dalam “Step 1: Specify URL

5. Sekarang pilih  Blogger platform “Step 2: Choose Platform” kemudian pergi ke langkah terakhir. 

6.  Dalam Step 3:  "Installation" ikut arahan untuk install "plugin" dalam blog. Tandakan pilihan  “All new posts” (disarankan).


7. Sekarang pergi ke Blogger dashboard, muaturun blogger template dalam  “.XML” daripada “Backup/Restore”.




8. Kemudian, upload blogger template td dengan mengklik  pilihan “Choose file”.Kemudian klik pada “Upload file and continue” .

9. Sekarang, kita akan terus ke skrin ini. Salin code template tersebut, tekan ctrl c (copy)

10. Pergi ke  blogger profile dan klik ke  Template > Edit html. Gantikan code asal dengan menukarkan kepada code yang disalin tadi, tekan ctrl A untuk pilih semua kod, kemudian tekan ctrl v9 untuk menyalin kod yang di copy tadi. Kod ini tak akan merosakkan template asal tadi atau apa sahaja. Kemudian tekan,   Then “Save template".

11. Jangan lupa klik pada  “Configure this IntenseDebate account”. Kemudian, pergi ke pluggin klik  “Activate” to active the CommentLuv plugin.



Sebenarnya widget ini hanya untuk woodpress, tapi kini blogger juga boleh menggunakannya. Terima kasih, blogging den atas idea yang bernas ini, sekarang blogger juga boleh berinteraksi dengan pembaca blog dan kawan blogger dengan lebih mesra.

psst: jangan lupa cuba comment luv yang saya baru pasang tu ..he2,,

Promosi Bulan April ini:
 

Harga sebenar : RM25 + RM30 + RM25 = RM80


Harga sebenar : RM25 + RM30 + RM50 = RM105
Untuk dapatkan ebook ini sila hubungi saya: 

Email : dalilayusof86@gmail.com
sms / wsapp / : 0193229480

atau fb: https://www.facebook.com/dalilayusof