Monday, September 22, 2014

Hutang oh hutang

Hutang oh Hutang
Teks: Norzalina Hamzah


Selepas tamat pengajian, mula bekerja, saya sudah mula bina profil hutang. Saya buat hutang kereta untuk 6 tahun. Habis sahaja hutang kereta, buat pinjaman perumahan pula. 15 tahun. Hendak dijadikan cerita, atas sebab keperluan dan keputusan yang kurang bijak pada masa itu, tambah hutang pinjaman peribadi. Juga buat keputusan untuk "upgrade" kereta.

 MasyaAllah. Entah bagaimana, pada suatu hari, saya duduk dengan sebatang pen dan sehelai kertas. Saya senaraikan semua hutang. Saya tuliskan bayaran bulanan setiap pinjaman yang ada. Saya hanya boleh bayar semua hutang ini mengikut jadual apabila umur saya mencecah 50 tahun! Adakah saya akan bekerja makan gaji selama itu? Bagaimana saya boleh buat keputusan yang tidak bijak selama ini? Jawapannya hanya satu- kurang ilmu pengetahuan tentang pengurusan kewangan.

 Saya jumpa pegawai bank untuk konsultansi percuma. Saya cari maklumat tentang pengurus kewangan dan jumpa "financial planner". Saya baca kisah mereka yang telah berjaya bebas hutang. Saya buat kajian bagaimana untuk bayar pinjaman dengan lebih cepat.

Tahukah anda:

 1) Bebas hutang bukan bebas kewangan Terima kenyataan yang kita banyak hutang pinjaman sekarang. Bayangkan jika diberi wang yang banyak untuk bayar semua hutang. Kemudian, apa pula selepas itu? Masih belum bererti dan masih belum selesai masalah. Adakah ingin bekerja sehingga usia mencecah 50-an? Bagaimana menanggung kehidupan sekiranya tidak bekerja. Bebas hutang adalah komponen yang penting dalam pengurusan kewangan. Tetapi ia hanyalah sebahagian kecil darinya sahaja.

2) Pertimbangkan untuk berjumpa "financial planner" Saya berpeluang berjumpa Zaidi Ismail. Memanglah hanya kita yang tahu keadaan dan kedudukan kewangan kita. Tetapi tidak salah jika kita mendengar pendapat orang lain yang tentunya pakar di dalam bidang mereka sendiri. Kita duduk dan dengar bagaimana mereka analisa masalah kita dan mencadangkan langkah penyelesaian. Ada banyak yang kita boleh belajar dari mereka. Ada banyak peluang yang kita akan temui.

Baca seterusnya di sini http://norzalinahamzah.blogspot.com/2014/08/hutang-oh-hutang.html ...


Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.

 a. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.

 b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.

c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.

 d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.

 e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih kurang 800 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog

. f. Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.

g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog. h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.

Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox di dalilayusof apabila sudah bersedia

 http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/