Friday, September 19, 2014

Bersedia jadi kaya, Norzalina Hamzah

Bersedia menjadi kaya

Ini kisah apabila kita tiba-tiba mendapat durian runtuh. Aku kaya. Aku kaya.
Cik Kiah baru sahaja mengeluarkan wang dari akaun KWSP nya untuk pengeluaran umur 55 tahun. Banyak sungguh aktiviti cik kiah usahakan bermodalkan wang KWSP tadi. Cik Kiah join bisnes MLM. Cik Kiah pergi bercuti ke destinasi percutian impian. Nampaknya Cik Kiah benar-benar menikmati hari-hari persarannya. Beberapa bulan kemudian, kelihatan Cik Kiah kembali bertugas tetapi kali ini sebagai pengawal keselamatan. Risik punya risik rupanya wang Cik Kiah kehabisan dan projek yang diusahakan gagal.

Seorang lagi pula pekerja syarikat swasta yang mengambil pilihan untuk diberhentikan dan menerima wang pampasan (VSS). Berbekalkan wang itu, Encik Osman pula bergaya bagaikan orang kaya baru. Segalanya serba baru bagi beliau. Beli kereta baru, beli barang-barang kehendak idaman beliau, isteri dan anak-anak. Tidak beringat lagi tentang masa hadapan.

Atau pernahkah kita sendiri menerima sebarang duit terpijak dan akhirnya duit lesap begitu sahaja. Keadaan hidup sebelum mendapat wang dengan selepas mendapat wang adalah sama. Peluang yang ada disia-sia. Barulah kemudiannya rasa sesal datang kerana tersalah belanjakan wang tadi. Barulah merancang kalau dapat wang terpijak lagi, akan diurus dengan berhemah. Tetapi entah bilanya akan dapat peluang sebegitu lagi.

Sebenarnya ini adalah keadaan di mana kita tidak bersedia menjadi kaya. Jangan terkejut. Bukan masa menghadapi kesusahan sahaja perlu pelan tindakan . Menjadi senang juga perlu pelan tindakan. Apabila dapat sahaja sejumlah wang, perkara pertama yang kita fikir adalah apa hendak dibeli dan bagaimana lagi wang ini harus dibelanjakan. Minda menjadi begitu kreatif.

Mengetahui yang kita bakal menerima sejumlah wang yang besar, adalah penting merancang mengurusnya dengan baik. Sudah tentunya ada bahagian yang perlu disimpan dan ada bahagian untuk dibelanjakan. Tentukan "wishlist" iaitu senarai kehendak yang ingin dipenuhi seperti beg tangan isteri, jam tangan berjenama untuk diri sendiri mahupun percutian idaman untuk dipenuhi. Dalam masa sama laburkan untuk dapat lebih lagi. Pastikan kehidupan kita berubah dengan peluang kekayaan yang diberi. Walau tidak banyak, tetap ada perubahan menjadi lebih baik. Jangan kaya sekejap sahaja.

Singgah sini http://norzalinahamzah.blogspot.com/
Berkenalan dengan salah seorang Pengurus online kami, Norzalina Hamzah
Kelas Asas Blog dan Penulisan.
Guru Online: Aishah Hussein
Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih kurang 600 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f. Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia.